Wednesday 22 February 2012

Kek coklat basah

Kek ni biasa aje kan? tak ada siapa hairan pun. tapi lama dah tak buat. jadi semalam buat setengah adunan sebab teringin nak makan. makan sikit aje sebab takut datang rasa bersalah pada lemak-lemak yang dah sedia ada. jadi, satu tupperware bawa ke pejabat. spread the fat. tak nak la montel sorang-sorang.

resepi ambil dari kakak di pejabat. lebih kurang dengan resepi yang saya selalu buat masa remaja dulu, bezanya cuma resepi ni guna susu pekat instead of susu cair. mari kita tengok resepinya.

Kek Coklat Basah

Bahan-bahan (setengah adunan):

Bahan A (ayak. tapi saya tak ayak pun)

1 cawan tepung gandum
1/2 cawan serbuk koko van houtten (saya guna serbuk koko timbang yang murah aje)
1/2 sudu teh baking powder
1/2 sudu teh soda bikarbonat

Bahan B

1 biji telor ayam gred A (saya derhaka. saya bubuh gred C)
1/2 cawan gula pasir
1/2 cawan susu pekat manis
1/2 cawan minyak mazola (saya guna butter cair. minyak jagung habis dah)

Bahan C

1/2 cawan air panas

Cara-cara:

Pukul Bahan B sampai sebati (saya blender je sebab malas nak keluarkan mixer). kemudian masukkan Bahan A. gaul sebati. akhir sekali, masukkan Bahan C dan kacau.

Kukus 1 jam.


Untuk topping

½ ketul buttercup
½ cawan sebuk koko
½ cawan susu pekat

Kacau semua... buat double boil.

(tapi saya cairkan coklat masakan + sikit air saja..coklat urai pun tak ada. tabur white choc rice)

makan sebelum tidur. lepas tu tersedar tengah malam sebab ketat perut
patutnya ambil gambar yang potong pagi tadi. baru nampak smooth dan padat. ini potong semalam masa tengah suam lagi, memang la menggerutu. itulah mak dah pesan, masa kek suam-suam, jangan potong lagi. tapi kurang sabar, jadi macam ni lah.


No comments:

Post a Comment