Sunday 4 March 2012

Kek gulung padat lembab

Projek hujung minggu. percubaan pertama buat kek gulung. mencabar juga nak menggulung. tak jadi sangat gulungan dia. tapi tak pe, nanti cuba lagi. yang penting, rasa kek ni memang sedap seperti yang diharapkan.

dapat dua ketul. memang la hodoh. dah namapun percubaan kali pertama kan. hee

bila potong, jadi macam nombor 9. walaupun kejadian dia aneh, itu tak penting, sebab yang penting rasa dia sedap. padat. lembab. lembut. cuma mungkin lain kali kena kurangkan gula sebab dah letak krim banyak, jadi manis lak bila dimakan sekali dengan kek.

Resepi dia amik dari mat gebu. cuma saya tak guna tepung gandum. saya guna tepung hong kong (hi ratio). juga saya guna minyak jagung mazola. juga saya tak guna seri kaya, saya guna lebihan butterkrim yang saya ada simpam dalam peti ais. banyaknya perkataan 'juga' T_T

BAHAN-BAHANNYA :-)
70 gram tepung gandum*
1 camca besar susu tepung*(*disatukan dan diayak)
3 biji telur gred A
60 gram gula halus
60 ml minyak jagung (mat guna minyak canola)
2 camca teh ovallate
1 camca teh esen vanilla
Sedikit pewarna hijau muda
Seri kaya secukupnya (mat guna jenama YEO'S)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan oven pada suhu 175C, sediakan loyang swiss roll berukuran 9 inci x 9 inci, alas dengan kertas minyak, sapu sedikit mentega pada kertas minyak tadi. Ketepikan.
  2. Satukan semua bahan2 diatas kecuali, minyak, jem blueberry dan pewarna. Putar dengan kelajuan perlahan hingga semua sebati, kemudian tukar pada kelajuan tinggi dan putar hingga kembang dan pekat.
  3. Tuang minyak dan gaul rata gunakan spatula. Asingkan 3 camca besar adunan tadi dan selebihnya tuang dalam loyang dan ratakan. Campur warna hujau muda tadi dalam adunan yang diasingkan, kacau rata dan masukkan dalam plastik bersih. Gunting bucu plastik dan paipkan secara melintang atas adunan dalam loyang tadi. Kemudian paipkan melintang tapi kali ini melawan arah dan mendapat corak kotak-kotak.
  4. Bakar 18 - 20 minit. Bila masak, keluarkan dan biar sejuk sedikit (dalam 2 minit macam tu). Terbalikkan atas plastik cling yang telah dibentang. Buang kertas lapik atas kek dan sapu dengan seri kaya rata2 dan nipis. Gulung kemas dan biar sekejap. Boleh dipotong untuk dimakan...

selamat mencuba!

update:

cubaan kali kedua. yay! dah kelihatan normal


No comments:

Post a Comment