Sunday 17 March 2013

Pavlova & kek anniversary


Pavlova

percubaan pertama

dah siap dah hoho
besoknya potong. saya suka. lagi sedap daripada kek rasa dia. suami suka. tapi suami beritahu lagi sedap kalau tak ada buah T_T dan dia beritahu nak kurangkan manis lagi. saya beritahu dah kurangkan gula. takut kurangkan lagi takut tak jadi. ntah boleh ke kurangkan lagi gula tu ya?

resepi macam biasa ambil dari google. lebih kurang aje resepinya. saya ambil dari sini.

Resepi Pavlova.
Bahan-bahan :

4 biji putih telur
1/2 cawan gula (sia blend) - resepi asal guna 1 cawan
1/2 sudu teh esen vanilla
1 sudu teh cuka masakan
1/2 sudu besar tepung jagung

Topping/hiasan :

250ml whipping cream
1 1/2 sudu besar gula
1/2 sudu teh esen vanila


Buah-buahan hiasan (potong ikut bentuk yang disukai):
4 biji buah strawberi
1 biji buah kiwi
6-10 biji buah anggur
1 biji buah markisa (kalau ada)

Cara-cara buat pavlova:

Untuk cream, saya buat cream cheese. memang sedap bila gabung dengan buah dan pavlova. yang ni yang saya dah olah ikut selera saya..

Resepi Light Cream Cheese untuk Pavlova

(putar sampai ketal)
3/4 cawan whipping cream
1/2 sudu teh esen vanilla

(saya mixkan dengan sudu aje)
3 sudu makan cream cheese
1/2 sudu makan gula aising

satukan kedua-duanya. ready untuk digunakan


Kek Anniversary

saya buat kek span

saya layerkan dengan fresh cream aje. kalau buat diplomat cream mesti lagi lemak berkrim rasa dia tapi malas nak masak kastad ngee

saya buat 2 layer aje sebab nanti takut tinggi sangat bila layer2 kan dengan buah sampai 3,4 lapis

yay! siap dah. sebenarnya watak utama adalah pavlova. kek ni buat sebab takut pavlova tak menjadi di samping nak habiskan stock buah takut rosak, tapi menjadi pulak pavlova dan kami dah selamat memakan pavlova pada pagi sabtu tersebut ngeh ngeh

potong kecik. bila makan ni, saya teringat2 pada pavlova. saya pun tak sangka pavlova tu sedap betul rupanya sampai hilang feel makan kek hehe

3 comments:

  1. heheheh...ammar :)

    ReplyDelete
  2. Assamualaikum. Camne pavlova tu jd cantik jer bulat Dia?? Saya cuba buat tp comot

    ReplyDelete
  3. wsalam..sy bentukkan guna spatula. pusingkan macam kita betulkan krim ps keliling kek. blh jg nozelkan utk bg kemas

    ReplyDelete