Monday 1 April 2013

Chocolate marble cheese cake yang wangi..

dah lama dah saya buat. lupa nak share resepi. dulu masa bujang dulu ada la jugak buat dengan kawan baik saya, wani. lepas dah kawin, suami kurang gemar coklat jadi jarang sekali saya buat kek yang ada coklat.


kek ni wangi. lemak. sedap.
untuk resepi, picit di sini. ada juga saya paste kan resepinya di bawah..terima kasih kepada yang memberi resepi..

Bahan-bahan ( 9 cm )

  • Bahan A
  • 185g butter
  • 1/4 cawan serbuk koko
  • 1/2 cawan gula halus
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 sudu teh baking powder
  • 3 biji telur (gred A)
  • Bahan B
  • 250 gm cream cheese
  • 1/2 cawan gula halus
  • 1/4 cawan fresh milk /susu cair
  • 1 biji telur
  • 1 sudu teh esen vanila

Cara-cara

  1. Cairkan butter ,masukkan serbuk koko dan kacau sebati. Biarkan sejuk
  2. Pukul gula dgn adunan 1 ,mskkan telur satu persatu.Kemudian masukkan tepung yg telah diayak bersama baking powder
  3. Dalam bekas lain pukul cream cheese dgn gula,masukkan telur ,esen vanilla diikuti dgn susu cair sampai sebati.
  4. Tuangkan adunan koko berselang seli dgn adunan cheese
  5. Bakar dgn suhu 180'c selama 40 min
  6. Klik untuk isi cara-cara di sini

Cara saya - untuk kek coklat

1. pukul butter dengan gula sampai kembang
2. masukkan telor satu per satu. pukul lagi
3. masukkan esen vanila
4. perlahankan mixer. masukkan campuran tepung + koko yang dah diayak bersama

No comments:

Post a Comment