Thursday 18 April 2013

Tempahan mini red velvet dan devil's food choc cake untuk makan-makan di ofis

Tempahan dari Nida, kawan suami untuk birthdaynya. Selamat Hari Lahir Nida..! terima kasih ye..

2 layer red velvet cake. layer dan topping with cream cheese

dan oh ya, saya buat devil's food choc cake untuk bawa makan-makan di ofis

bila layer dua jadi tinggi la plak. saya guna 2 loyang 7x7 inci

pagi tadi keluar dari peti terus potong-potong. kejung lagi ni. bila dah capai suhu bilik baru kek tu lembut
agagaga sememeh. saya bawa semua. tinggal dua tiga ketul aje nak bagi suami rasa sebab dia tak berapa minat kek coklat-coklat ni

untuk resepi, saya rujuk pada blog ana. cuma choc ganache je saya rujuk dayang jack. kat bawah ni saya sertakan resepinya ye.

DEVIL'S FOOD CHOCOLATE CAKE
By: Shelly Kaldunski book on Cupcakes
Rujukan : Kak Ita

Bahan Kek Coklat:

2 cawan tepung gandum
1 / 2 cawan cocoa powder
1 1/2 sudu kecil soda bikarbonat
1 / 2 sudu kecil garam (aku tak letak)
1 / 2 cawan gula pasir ( aku pakai gula kastor je )
1 / 2 brown sugar ( aku guna soft brown sugar )
125 gm mentega ( aku pakai marjerin daisy sbb buttercup abis )
2 biji telur gred A ( aku pakai telor yg ada je )
2 sudu kecil vanila ekstrak ( aku pakai esen vanilla )
1/2 cawan buttermilk - buat sendiri guna 1/2 cawan susu ditambah dengan 1 sudu kecil cuka dan rehatkan selama 10 minit. ( yg ni aku guna susu segar dutch lady + 1 sudu kecik cuka )
1 cawan air suam

untuk cara-caranya kena klik blog ana ye sebab panjang nau nak ngepest di sini ngaaaa..

Bahan2 utk Cream Cheese Frosting :

125gm Philadelphia cream cheese
60gm mentega
1/2 cawan gula aising
1 sdt vanili ekstrak
1 sudu kecil jus daripada lemon ( kebetulan takde lemon, aku ganti dgn 1 sudu kecik sunquick )
sama juga, untuk cara-caranya silakan ke blog ana ye..

yang ni plak resepi ganache dari blog dayangjack

Bahan-bahan : untuk kek saiz kecil
  • 100 g coklat masak (dipotong kecil2)
  • 125 ml susu segar/susu perisa coklat
  • 50 g butter (dipotong kecil2)
  • 4 sb madu (boleh juga digantikan dgn gula perang atau gula biasa)
Cara-cara : Satukan kesemua bahan di dlm periuk/saucepan, dan masak dgn api perlahan. Gunakan kaedah double boil. Kacau sehingga kelihatan pekat. Tutupkan api, dan kacau lagi sebati. Setelah agak suam sedikit, bolehlah dicurahkan ke atas kek tadi (pastikan kek tu sejuk terlebih dahulu). Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment