Sunday 21 July 2013

kuih berbuka: chicken pot pie

masalahnya kuih ke? hehe. boleh laa..dah sampingan aje kan. menu utama mestilah nasi

saya tak ada bekas remekin jadi saya harung letak dalam bekas petak hehe

hambik kau hangit. ini gara-gara mandikan ammar dengan yakin percaya pada makanan dalam oven yang kononnya masih behave sehingga ammar siap mandi. rupanya tidak. tak apalah. hangit garing pun sedap aje hehe. saya ambil resepi dari dapur kak jee.


CHICKEN POT PIE

Bahan2

1 tin creamy mushroom soup 
1 labu bawang besar di dadu kecil
2 ulas bawang putih di ricik halus
1 keping dada ayam (direbus dan disiat2)
10 ekor udang dibersihkan dan cincang  (Kjee suka2 je letak) - saya tak letak
1 batang carrot - saya ganti dengan sayur campur secekak
1 biji kentang
sedikit lada hitam
1 tin air (tin mushroom soup tadi) - saya letak air rebusan ayam
2 sudu besar minyak zaiton (boleh guna minyak apa2)
cheese (optional)
3 keping pastri puff 4x4inci (jenama kawan) - saya guna 4 keping
3 biji ramekins saiz 4 inci - saya guna bekas aluminium petak
CARA

  • Kentang dan carrot didadu dan rebus bersama dada ayam. Bubuh sedikit garam. Setelah masak, keluarkan ayam dan carik2 atau disiat2kan. Tos carrot dan kentang.
  • Panaskan minyak zaiton dalam periuk. Apabila sudah panas, masukkan bawang besar dan bawang merah. Tumis sampai layu. 
  • Kemudian masukkan udang yang telah dibuang kulit dan dicincang. Apabila udang sudah berubah warna, masukkan ayam, kentang dan carrot. Boleh bubuh frozen peas dan jugak cendawan hiris kalau suka. 
  • Kacau seketika dan masukkan satu tin creamy mushroom soup. Isikan air dalam tin kosong itu dan tuangkan sekali sampai kacau rata. Biarkan melegak seketika. Taburkan sedikit lada hitam. Tak perlu bubuh garam sebab kalau sudha cukup rasa. Padam api.
  • Panaskan oven 180 darjah.
  • Kaupkan bahan2 yang telah masak tadi ke dalam ramekin. Isi sampai penuh. Kemudian taburkan cheese kalau suka. Kjee bubuh ceddar dan parmesan.
  • Kemudian tutup dengan sekeping pastry puff yang telah dikeluarkan mengikut suhu bilik. Sapukan telor yang telah dipukul dan dicampur sedikit fresh milk diatas pastri.
  • Kemudian bakar selama 15 minit atau hingga pastri kekuningan. Guna api atas sahaja.

No comments:

Post a Comment