Wednesday 31 July 2013

menu berbuka: meatballs ala ikea

meatballs ala ikea kununya. patutnya guna meatball jenama marina tapi kat darussalam tak ada meatball marina. rembat apa yang ada je. bila masak meatball ni, alamak cinonetnye. lepas tu bila bau, macam bau bebola daging untuk letak dalam sup. kecewa di situ. tapi tak pe, nanti bila2 blh cuba lagi kan.. oh ya meatballs ni sampingan je. nasi wajib ada. semalam saya masak gulai ayam. timur + barat = ketat perut hehe

resepi gravy, saya ambil dari: http://nurazzakitchen.blogspot.com/2013/02/blog-post.html. dapat banyak. untuk dua orang makan, bolehlah dibahagi dua resepi ni..

Bahan-bahan (Gravy) :-
1 biji bawang besar holland (dipotong dadu, goreng hingga layu, ketepikan) - lain kali saya nak letak separuh je
2 sudu butter
1 1/2 sudu tepung gandum
sebiji tomato besar (dipotong dadu)
1 1/2 cawan air sejuk, *
100ml susu segar/susu cair *
3 sudu sos tomato *
3 sudu sos tiram *
2 sudu kicap manis *
2 sudu lada hitam *
1 cube daging* - saya tak letak
1 sudu gula - saya tambah 

Cara memasak :- 
1. Caikan butter dan masukkan tepung gandum, goreng hingga warnanya bertukar agak keperangan.
2. Kemudian, masukkan bawang yang telah digoreng tadi dan seterusnya tomato.
3. Masukkan semua bahan-bahan yang bertanda * , kacau sebati hingga mendidih.
4. Sejukkan seketika dan kisar sos ini supaya bahan-bahan seperti bawang dan tomato itu tadi hancur.


 

No comments:

Post a Comment