Sunday 21 July 2013

menu berbuka: ayam apanggang ala kenny rogers

saya guna pemanggang ajaib untuk panggang ayam. saya panggang dalam setengah jam. letak tomato potong adalah satu kesilapan sebab hancur jadinya hehe. tapi letak kentang memang syurga sebab sedap sungguh bila dah dimarinate sama dengan ayam. saya perap semalaman.

dah masak. sedap betul. makan keesokan harinya lagi sedap sebab dah sebati.

saya buat coleslow dan butter rice untuk sama makan dengan ayam. gabungan yang menarik.


AYAM PANGGANG ALA KENNY ROGERS
Sumber : Azlita Masam Manis
Olahan : UDA


Bahannya:
4 keping ayam ( bhg peha)

Bahan untuk perap ayam: (dimesin)
1 biji bawang besar
3 biji bawang putih
1 in halia
4sb sos lada hitam
3sb sos tiram (ini saya tambah)
2sb lada hitam
2sb madu
1 ketul kiub ayam
2sb gula perang/ gula pasir ( saya guna gula perang)
3sb herba campuran
sedikit garam
sedikit air untuk mesen semua bahan
sedikit butter 


Caranya:
1. Campur semua bahan dengan sedikit air, mesin.
2. Ayam dikelar2 sedikit supaya bahan rempah meresap.
3. Lumurkan semua bahan pada ayam, perap semalaman (saya perap 5 jam je).
4. Sapu sedikit butter pada ayam, panggang selama 1 jam atau sehingga masak.
5. Untuk ayam tidak terlalu kering, sering sapukan ayam dengan minyak dan rempah yang menitis.
6. Sedap dimakan panas2 dengan sos lada hitam, closlaw dll


Bahan-bahan ( 4 orang )

  • 1/4 biji kubis
  • 1/2 biji lobak merah
  • 4 sudu besar mayonis
  • 2 sudu besar sour cream
  • 2 sudu kecil gula
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 1 sudu besar fresh lemon juice
  • sedikit serbuk lada hitam
  • 1/4 biji bawang besar

Cara-cara

  1. Masukkan semua bahan-bahan ke dalam mangkuk kecuali kubis, lobak merah dan bawang besar. Gaul biar rata.
  2. Bersih kubis dan lobak merah. Potong halus.
  3. Kupas bawang besar. Bersihkan. Kemudian cincang. Gaulkan dengan kubis dan lobak merah tadi.
  4. Kemudian masukkan no.3 ke dalam no.1 tadi. Gaul sebati. Simpan dalam peti ais sebelum dimakan.

Saya buat separuh daripada resepi ni

Bahan-bahan ( 6 orang )

  • 4 cawan beras
  • 1 1/2 inci buttercup (ketebalannya)
  • 2 biji bawang merah dimayang halus
  • sehelai daun pandan
  • 2 kiub ayam
  • 1/2 cawan kismis

Cara-cara

  1. Basuh Beras. Toskan. Cairkan mentega dalam periuk nasi. Goreng bawang hingga terbit bau.
  2. Masukkan beras. Kacau rata. Masukkan Air secukupnya.
  3. Akhir sekali masukkan daun pandan, kiub ayam dan kismis. Kacau sehingga sebati.
  4. Sedap dimakan dengan ayam goreng, coleslaw kentang putar.




No comments:

Post a Comment